Pallars Sobirà.
PICA D’ESTATS 3.143 m.
Comarca: Pallars Sobirà.
Data: Dissabte 18-08-2007
Participants (6): Encarna Hidalgo, Pilar Fargas, Joan Gassol, Joan Marqués, Tatiana Stupina i Pere López.
Inici: Quilòmetre 11,3 de la pista fins arribar al pont de la Molinasa.
Final: Quilòmetre 11,3 de la pista fins arribar al pont de la Molinasa.
Circular: No.
Temps real: 10 hores.
Temps total 13 hores.
Desnivell: 1.343 metres.
Desnivell acumulat: 2.050
Distància: 20,0 quilòmetres.
Dificultat: Molt alta.
Aquí teniu una nova entrega dels nostres viatges per les províncies d’Espanya i els seus cims. En aquest cas es tracta de la Pica d’ Estats, que amb els seus 3.143 m. és el cim més alt de la província de Lleida, i al mateix temps de la comarca del Pallars Sobirà.
El dia 18 d’ agost de 2007, sortim en direcció a Llavorsí. Des d’ aquí pugem per la Vall Ferrera fins el poble d’ Areu. Al nord d’ Areu surt una pista que seguim uns onze km, fins a prop del Pla de Boet. Deixem els cotxes en un punt de la pista en el hi ha una cadena que barra el pas.
Comencem a caminar per la pista, però de seguida surt un camí a l’ esquerra, que en quinze minuts ens porta fins el refugi Vallferrera, aquí es pot omplir les cantimplores en una font al costat del refugi.
El nostre camí continua pujant en direcció nord-est, i en uns trenta minuts trobem una bifurcació, agafem el camí de l’ esquerra que surt en direcció oest. Pugem fins un collet que ens fa canviar de vall i baixem al barranc de Sotllo fins el Pla de Canalbona.
A partir d’ aquí i continuant el camí, anem pujant poc a poc fins l’ Estany de Sotllo, i seguint amunt arribem a l’Estany d’ Estats.
Després de dinar una mica ens enfrontem amb la terrible tartera que ens deixarà, en poc més d’ una hora, al Port de Sotllo. Som a 2.894 m. Baixant una estona, per l’ altre costat del Port, girem a la dreta en direcció est, tot donat la volta a la Pica d’ Estats, per arribar a la Cometa d’ Estats.
Ara, i sempre en direcció est, pugem fins el coll de Riufred a on deixem les motxilles i en uns deu minuts fem el cim de la Pica d’Estats.
Ens ha costat unes vuit hores tota la pujada, però val a dir que anàvem molt carregats de pes, ja que després de fer la Pica, tot passant pel Pic Vergader de 3.128 m., tornem al coll de Riufret, carreguem les motxilles i pugem a dormir al cim del Montcalm de 3.077 m.
Al cim del Montcalm plantem dues tendes, sopem i dormim. Fem això per que estem aclimatant per anar, en quinze dies, al Kilmanjaro.
A l’ endemà desfem tot el camí fet el dia abans fins el cotxe i cap a casa.