La val dera Artiga de Lin (la Val d’Aran)

Una ruta fàcil i agradable per la vall de l’Artiga de Lin a la Vall d’Aran. Es tracta d’una ruta circular, d’uns 3 km, senyalitzada amb rètols verticals i amb l’atractiu de l’espectacular  cascada dels Uelhs deth Joèu, els boscos i els prats de la plana de l’Artiga de Lin. No presenta un desnivell gaire significatiu però no és una ruta adaptada si la volem fer circular ja que hi ha un tram d’escales.

Uelhs deth Joèu, Mijaran, Val d'Aran.

Uelhs deth Joèu, Mijaran, Val d’Aran.

1. Es Bòrdes – val dera Artiga de Lin;

Fem via cap a aquest indret del Mijaran, a uns pocs quilòmetres de Vielha direcció França per la carretera N-230, carretera que creua la vall de sud a nord. A la vora del quilòmetre 172 deixem aquesta via principal per desviar-nos al municipi des Bòrdes i continuem per la carretera estreta que passa pel mig del poble i on just a la plaça podem veure un rètol que ens indica l’Artiga de Lin. Encara amb vehicle, seguim les indicacions que ens porten a una pista asfaltada que transcorre paral·lela al riu Joèu; passem pel costat d’una àrea de pícnic, d’una petita presa i de l’aparcament de la Mair de Diu dera Artiga de Lin. No ens aturem fins que al cap de pocs metres trobem l’aparcament dels Uelhs deth Joèu.

2. Uelhs deth Joèu;

En aquest punt ja comencem la ruta a peu. Prenem el sender que de baixada i de curta distància porta a la cascada. A mida que ens hi acostem la remor de l’aigua es fa més impressionant i quan ja hi som no podem identificar cap més so, només el brogit dels salts de l’aigua.

Cal dir que aquesta cascada del riu Joèu, segons van concloure els diferents estudis del fenomen al segle passat, neix de les aigües subterrànies originades pel desgel de l’Aneto i la Maladeta que amb força desmesurada brollen en aquest indret anomenat Uelhs deth Joèu o els Ulls del Joèu.

3. Plan dera Artiga de Lin;

Pont des Garonetes, plan dera Artiga de Lin, Mijaran.

Pont des Garonetes, plan dera Artiga de Lin, Mijaran, Vall d’Aran.

Un apunt important que no voldria passar per alt, és que val la pena endinsar-nos en aquest indret sigui quina sigui la meteorologia. És a dir, fins i tot un dia boirós és gratificant per als sentits fer aquesta passejada.

Travessem el pont metàl·lic que creua el riu i remuntem pel mig del bosc de tal manera que ens allunyem de les últimes panoràmiques que ens ofeix el riu Joèu. El camí està senyalitzat i condicionat amb unes travesses de fusta  i una barana. Finalitzada la lleu pujada arribem al camí planer que ens porta cap a l’altra impressionant panoràmica de la ruta, el pla dera Artiga de Lin; una extensa prada, freqüentada per pastures, amb les muntanyes de fons i el torrent que la travessa. Ens queda creuar el pont des Garonetes, la cabana dera Artiga i uns metres més al davant el refugi dera Artiga per acabar la ruta circular. Si davallem per la carretera  asfaltada en pocs metres arribem a l’aparcament dels Uelhs deth Joèu.

Cal dir que nosaltres hem optat per fer aquesta ruta des de l’aparcament de la cascada però es pot escurçar, o fins i tot no fer la ruta circular, si deixem el vehicle a l’aparcament del pla dera Artiga de Lin.

Uelhs deth Joeu i Artiga de Lin Es Bordès Val d'Aran CAT 0616

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *