Els Bufadors del Beví, Santa Maria de Besora (Osona)

Rètol inici del camí cap als Bufadors, Santa Maria de Besora.

Punt d’inici de la ruta cap als Bufadors, Santa Maria de Besora.

Anem cap a la comarca d’Osona a fer una ruta circular per la serra de Bufadors, a tocar del municipi de Santa Maria de Besora. Val la pena no anar amb presses perquè la volta amaga molts racons que ens sorprendran i on ben segur ens hi entretindrem. Es tracta d’una ruta circular d’uns 6,4 km, marcada, tot i que algunes marques, amb el temps, s’han esborrat lleugerament, no accessible per anar-hi amb cotxets i molt recomanable de fer-la durant tot l’any, especialment a la tardor. Cal portar aigua ja que no trobem fonts en tota la ruta.

1.Santa Maria de Besora – coll de Beví;

Mirador de la serra de Bufadors cap al serrat de la Rovira.

Per anar cap aquest indret tan particular, ens decidim per una de les possibles alternatives que hi ha, concretament fem l’aproximació per Santa Maria de Besora. Agafem la carretera de Vic-Puigcerdà, la C-17, sortim a Sant Quirze de Besora i travessem el municipi direcció a Santa Maria de Besora que es troba a 6 km per la carretera BV-5227. Un cop som a Santa Maria de Besora, creuem el poble fins gairebé les últimes cases i continuem amb cotxe pel trencall de mà esquerra que indica «a Ripoll per Llaés», és l’anomenat  Camí de Santa Maria de Besora a Llaés. Es tracta d’una pista estreta, asfaltada i amb uns quants revolts tancats que deixem després d’uns 3,5 km, aproximadament, quan veiem el rètol de fusta a mà esquerra que indica els Bufadors, just abans haurem passat el rètol que assenyala el Mas Veí i Sant Moí, punt gairebé final de la ruta. Així que en aquest punt que assenyala els Bufadors, ja podem deixar el vehicle a la petita esplanada que queda al marge de la carretera. Som al coll de Beví (917 m), inconfusible per un gran bloc de pedra que ens dóna la benvinguda. Ja som a l’inici de la ruta a peu.

2. Serra de Bufadors;

Serra dels Bufadors, Osona.

Serra de Bufadors, Osona.

Enfilem pel camí marcat amb senyals de color groc per la part obaga de la serra. Cal dir que aquest primer tram que ens acosta als Bufadors va agafant altura, ja que recorre la carena de la serra. Si les marques no es fan evidents, no dubtem, continuem direcció cap a ponent.  Veiem a mà esquerra, quan la vegetació ho permet, el poble de Santa Maria de Besora i les serres que l’envolten i a mà dreta Llaés,  fins i tot la part sud dels Pirineus en dies clars. Passem per algunes zones de boix, de faigs i, gairebé quan arribem a l’indret dels Bufadors, passem per uns miradors amb la caiguda dels cingles dels Bevís als nostres peus, així que anem amb compte. I contemplem els solells de la Serra de Bufadors.

3. Els Bufadors;

Els Bufadors, Osona.

Els Bufadors del Beví, Osona.

Un cop som als Bufadors ja notem el microclima i gaudim de la bellesa de l’indret. Ens fixem en unes marques verdes, malgrat que en ocasions estan amagades per la vegetació, i continuem fent camí direcció cap a ponent seguint els senders fressats sobre les fulles. Cal dir que aquest indret és especial pels blocs de roca i per les escletxes o forats del terra per on surt un corrent d’aire fred, producte d’un trencament de la cresta de la serra que va provocar l’acumulació d’estrats i la formació d’espais buits en el seu interior que fins i tot, de vegades, es pot sentir com xiula el vent, d’aquí el nom de Bufadors. Alguns dels forats els trobem marcats però recomanen no entrar-hi ja que som en un terreny inestable. Sembla que no hi ha sortida, però, al fons de l’indret veiem una escletxa. Només cal que posem el cul a terra, per als més petits és un requisit necessari, i llisquem cap a baix.

4. Els solells de la Serra de Bufadors – coll de Beví;

Els solells de la Serra de Bufadors, Osona.

Deixem enrere aquest espai i ens dirigim cap a la part més assolellada de l’itinerari. Ara fem camí direcció sud-oest; una fita de pedres ens marca  el camí més ample i, més endavant, arribem a un encreuament de camins marcat amb un rètol vertical. Podem dir que en aquest punt ens queda la meitat del recorregut, així com també canviem de direcció, ara cap a l’est fem camí cap a la collada del Beví Gros. Seguim per la pista marcada altra vegada amb marques grogues i planegem per aquest indret assolellat a la vora de camps, pastures i boscos. Deixem enrere el desviament del mas del Beví Xic i més endavant podem contemplar la panoràmica de la cinglera a la collada del Beví Gros. Continuem sense deixar aquesta pista de terra fins que trobem la pista asfaltada. Remuntem uns metres pel voral de la pista i arribem al punt final de la ruta, el coll de Beví.

Bufadors_Vissir

4 thoughts on “Els Bufadors del Beví, Santa Maria de Besora (Osona)

1. Ricardo says:

Això es una pasada, felicitats.
    Sembla una passejada molt xula, m’agradaria fer-la amb vosaltres. i amb els nens. Petons.

2. Gloria says:

Hola! Ens agradaria fer aquesta ruta amb els nostres gossos, però voliem saber si, ja que si no van lligats, hi ha algun perill de que caiguin o hi hagi algun problema amb les coves que he vist que hi han. Moltes gracies

• Blanca Comajuncosa says:

Hola Glòria,

Sento respondre’t tan tard, he tingut certs problemes informàtics de compatibilitat amb el correu.

En cas que no hagis fet la ruta, només dir-te que en el tram de les cavitats o sots, diguem-ne més perillosos, estan marcats, o almenys quan nosaltres vam fer la ruta. Pel que fa a la resta de coves, que es troben més a la pared de la roca gran, igualment cal parar atenció. Tot i que l’entrada de les cavitats pot ser petita, només els espeleòlegs les han resseguit i han desaconsellant aquesta activitat per la inestabilitat del terreny. Així que ben bé no se sap gaire la profunditat que tenen.
      Nosaltres amb els nens vam anar tranquils i quan ens vam acostar a la paret de roca, els vam agafar de la mà.

Espero que et serveixi la resposta.
      Gràcies,

Blanca

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *