El Circ de Colomèrs (la Val d’Aran)

El refugi de Colomèrs i el llac Major de Colomèrs, Parc Nacional d'Aigüestortes.

El refugi de Colomèrs i l’Estanh Major de Colomèrs, Parc Nacional d’Aigüestortes, Val d’Aran.

La visita a la Vall d’Aran ens porta cap al Circ de Colomèrs per tal de fer una de les “clàssiques” de l’entorn. No cal enumerar tot el seguit de qualificatius que descriuen aquest paratge, només dir que captiva el visitant. Segons informacions contrastades, pren el seu nom de l’enginyer francès, Charles Joseph Colomès, que durant el segle XIX va estudiar les valls pirinenques i les possibles vies de comunicació.

Concretem en el circuit petit dels llacs del Circ de Colomèrs. Una ruta circular d’alta muntanya de més de 2.000 m d’altitud, envoltada dels majestuosos pics de gairebé 3.000 m, per això cal tenir molt present la météo. Anem sense presses i aprofitem tota la jornada; més de cinc hores amb parades incloses.

1. Salardú – Banhs de Tredòs:
Bordes al Plan des Banhs, Naut Aran. Val d'Aran CAT 0616

Bordes al Plan des Banhs, Naut Aran, Val d’Aran.

Fem l’acostament per la C-28 a Salardú, on agafem vora el km 33 el trencall direcció als Banhs de Tredòs. Cal dir que segons l’època de l’any l’accés està més o menys restringit al vehicle i l’haurem de deixar en un lloc o altre, però a l’estiu es pot pujar per aquesta pista asfaltada, camí des Banhs, recorrent la vall del riu Aiuguamòg, fins arribar a l’aparcament obligatori del Plan des Banhs, al costat dels Banhs de Tredòs.

Des d’aquest punt tenim l’opció de començar la ruta a peu però amb nens, de fet avui només ens acompanya la petita de 5 anys, considerem l’opció d’agafar el servei de taxis que del 15 de juny fins al 15 de setembre per 4 € t’acosten a l’Era Montanheta a partir de les 09:00 h del matí.

2. Era Montanheta – refugi de Colomèrs:

Circ de Colomèrs Estanh dera Lòssa, Naut Aran, Val d'Aran.

Estanh dera Lòssa, Naut Aran, Val d’Aran.

Un cop ens ha deixat el taxi enfilem pel sender fressat i marcat direcció al refugi guardat de Colomèrs a 2.135 m. El camí va pujant de mica en mica paral·lel al riu dera Montanheta fins arribar a les passeres de fusta col·locades per evitar la zona entollada de l’Estanh dera Lòssa, on el camí planeja una mica. Quan passem el pont sobre el riu continuem a la dreta direcció el refugi. Queda un tram de marrades per salvar el lleu pendent i arribem a la presa de l’Estanh Major de Colomèrs. Creuem la presa i passem per l’antic refugi de Colomèrs tancat des del 2008. Voregem el llac fins arribar al nou refugi de Colomèrs.

3. Refugi de Colomèrs – circuit petit dels llacs:

Circuit dels llacs, Estanh Mòrt, Parc Nacional d'Aigüestortes

Circuit dels llacs, Estanh Mòrt, Parc Nacional d’Aigüestortes, Val d’Aran.

Per fer aquest circuit petit dels llacs cal seguir les marques de color groc. Deixem el refugi enrere i voregem l’Estanh Major pel costat dret. Ens anem acostant a l’extrem del llac, on els blocs de granit són més grans i freqüents i on el camí presenta un tram de pujada més acusat. Amb l’ajuda d’una cadena encastada a la pedra enfilem fins arribar al pla de l’Estanh Mòrth. En aquest punt contemplem just al davant, i si el temps ho permet, l’amfiteatre de tot aquest circ glacial encapçalat per aquests cims majestàtics.

Voregem l’Estanh Mòrt per l’esquerra i continuem el circuit d’unes dues hores, amb nens més, fixant-nos amb les marques grogues. Passem per la zona de tolls de l’Estanh Garguilhs de Jos on el camí mena cap a un pont que ens permet creuar el torrent. El camí segueix direcció l’Estanh Plan característic per una illeta i el voregem pel costat esquerre. Arribem a l’inici del Lac Long i en aquest punt parem atenció a les marques grogues per pujar a mà esquerra pel coll de Clòto des d’on contemplem els últims llacs d’aquest recorregut, els Estanhs de Clòto.

El camí mena cap a la presa de Colomèrs i ja podem desfer el camí de baixada fins al punt d’inici.

Circ de ColomèrsParc Nacional d'AigüestortesVal d'AranCAT 0616

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *